خانه زندگی در هلند احزاب سیاسی در هلند

احزاب سیاسی در هلند

از Arash
9 دقیقه بخوانید

مجله خبری تبلیغاتی ایرانیان هلند: در مطلب زیر احزاب سیاسی مهم در هلند را معرفی کرده ایم. این مطلب آشنایی مفیدی با دنیای سیاست در هلند فراهم می کند

هلند با رئیس کشور (شاه، که تنها قدرت تشریفاتی است) و رئیس دولت (نخست وزیر)، دارای سلطنت مشروطه و دموکراسی پارلمانی است.

Staten-Generaal

مجلس هلند، که در Binnenhof لاهه دیدار می کنند، به عنوان ایالات کل (Staten-Generaal) شناخته شده است. که از دو بخش تشکیل شده است.

بخش اول مجلس سنا نامید شده (Eerste Kamer der Staten-Generaal ) و دارای 75 عضو منتخب 12 شورای استانی است. بخش دوم که تاثیر گذارتر است مجلس نمایندگان نام گرفته (Tweede Kamer der Staten-Generaal) و دارای 150 عضو است.

جامعه این مردان و زنان را به طور معمول هر چهار سال، با استفاده از سیستم نمایندگان بر حسب جمعیت (به این معنی که حتی احزاب کوچک می توانند صاحب کرسی باشند) انتخاب می کند. بر خلاف بریتانیا و ایالات متحده، رای دهندگان به جای یک نامزد به یک حزب رای می دهند و نمایندگان نه تنها معرف منطقه ای منحصر به فرد نیستند بلکه معرف کل کشورند.

احزاب سیاسی در هلند

VVD

Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) یا حزب مردمی برای آزادی و دموکراسی، در سال 1948، با حمایت طبقه متوسط و غیر مذهبی جامعه تاسیس شد. حزبی در جناح مرکزی – راست، آزادیخواه و محافظه کار، به رهبری مارک روته است که  بر سرمایه گذاری خصوصی، بازار آزاد، مسئولیت پذیری های مالی، دموکراسی، همکاری های بین المللی و رفاه اجتماعی دولت تاکید دارد. این حزب در طول چند سال گذشته، با تاکید بر اقداماتی چون سختگیری های مالی و کاهش رفاه، بیشتر و بیشتر به جناح راست متمایل شده است.

PvdA

PvdA مخفف Partij van de Arbeidو یا حزب کارگر است. PvdA، حزب چپی سوسیال دموکرات است که در سال 1946 به رهبری Diederik Samson و با ادغام چند حزب کوچکتر و از ترکیب ایده های سوسیالیستی با ایده های لیبرالی و اومانیستی تاسیس شده است. PvdA به هدف ساخت دولتی با رفاه اجتماعی پیش رفت. با وجود نام، PvdA هیچ پیوند رسمی ای با اتحادیه های کارگری ندارد، اگر چه بسیاری از سیاستمدارانش از FNV، فدراسیون اتحادیه های کارگری در هلند آمده است. موفقیت PvdA در انتخابات 2012 به درخواست تجدید نظر رهبر آن Diederik Samson، و سیاست های او که ترکیب اقدامات سختگیری های اقتصادی با جبران آن برای کسانی که درآمد پایین تری دارند و همچنین تقویت رشد اقتصادی با پول مردم بود، بستگی داشت.

SP

SP مخفف Socialistische Partij یا حزب سوسیالیست است. هنگامی که در سال 1972 تاسیس شد، حزب کمونیست هلند بود اما در سال 1991، با  تغییر جهت با افراط گرایی کمتری به حزبی سوسیالیست دموکراتیک تبدیل شد – تغییری ‘از سوسیالیسم به سوسیال-یسم’. این حزب با رهبری Emile Roemer تاسیس شد. چشم انداز SP از جامعه بر اساس ارزش کرامت انسانی، برابری و همبستگی است. آنها در زمینه مبارزه با اجاره های بالا و شرایط کاری نامناسب فعالیت دارند و برای دستیابی به دستمزد عادلانه، مراقبت های بهداشتی خوب، امکانات و حفاظت از محیط زیست در تلاش اند.

PVV

Partij voor de Vrijheid، حزبی برای آزادی که در سال 2006 توسط رهبر بحث برانگیز آن Geert Wilders تاسیس شد، یک حزب جناح راست است از ترکیب اقتصاد لیبرالیسم با سیاست های ضد مهاجرت. دیدگاه های Wilders یک بار سبب جلوگیری از  ورود او به بریتانیا شد بر این اساس حضور او تنش جامعه را شعله ور ساخت و منجر به خشونت مذهبی شد  او برای ‘تحریک به نفرت و تبعیض’ در آمستردام محاکمه (و بعد از آن تبرئه) شد. با این حال، این حزب در سال 2006 نه کرسی به دست آورد، و در سال 2010، در حالی که به طور رسمی بخشی از دولت ائتلافی VVD و CDA نبود، با هیئت دولت پیمانی رسمی داشت و مشغول  مباحث سیاسی بود. هنگامی که PVV از مذاکرات در مورد اقدامات محروم سازی خارج شد، در پاییز سال 2012 مجبور به برگزاری انتخابات مردمی شد.

FvD

یک حزب راستگرا به رهبری چری بودت جوان است که عقاید فلسفی راستگرایانه و نزدیک به حزب آزادی دارد. بودت در آخرین انتخابات هلند مورد اقبال نسبتا خوبی قرار گرفت

CDA

Christen-Democratische Appe و یا فراخوان مسیحیان حزب دموکرات که توسط Sybrand van Haersma Bumaand رهبری می شد، از سال 1945 تقریبا بخشی از همه ائتلاف های حاکم در هلند شد. با وجود نام خود، از حمایت هر دو مسیحیان و غیر مسیحیان برخوردار بود. حزبی مرکزی – راست است اما دارای برخی گرایش های مرکزی – چپ است. درست پس از جنگ جهانی دوم، دموکرات های مسیحی (که در آن زمان، سه حزب جداگانه بودند) بیش از نیمی از تمام رای ها (و کرسی ها) را به خود اختصاص دادند اما با گذشت زمان در انتخابات، از پشتیبانان آنان کاسته شده است. در انتخابات 2012، تنها 8.5 درصد از آرا را در جایگاه پنجم، پس از جناح راست PVV و حزب سوسیالیست به دست آورد.

(D66)Democraten 66

یک حزب ترقی خواه و اجتماعی- لیبرال است با ریشه در حزب لیبرال چپگرا Vrijzinnig Democratische Bond (190-46)، که در سال 1966 توسط لیبرالهای مخالف و سوسیال دموکرات ها تشکیل شده است. با رهبری Alexander Pechtold، اصول راهبردی او : قدرت و آزادی فردی؛ همکاری بین المللی؛ پاداش عملکرد و به اشتراک گذاری سرمایه؛ پایداری و مراقبت از محیط زیست؛ و وجود حقوق مدنی برای همه، بدون در نظر گرفتن باور، مذهب، گرایش جنسی، دیدگاه های سیاسی و یا قومیت.

ChristenUnie(CU)

ChristenUnie و یا اتحادیه مسیحی CU، به رهبری Arie Slob، حزب اجتماعی محافظه کار مسیحی است که کتاب مقدس را اساس سیاست های خود قرار نهاده (گر چه به اندازه حزب سیاسی اصلاح شده افراطی نیست). دارای دیدگاه های محافظه کارانه در مورد مسائل اخلاقی مانند سقط جنین، ازدواج همجنس گرایان واوتانازی است. اما در مسائل دیگر مانند رفاه، مهاجرت و محیط زیست بیشتر به احزاب چپ شباهت دارد. این حزب در سال 2000 تاسیس شد.

Groen Links

نام Groen Links  به معنی چپ سبز  است و خلاصه ایست از اهداف این حزب : “پایداری و بوم شناسی متعادل محیط زیست” با حمایت از محروم ترین قشر جامعه. این حزب در سال 1990 با ادغام چهار گروه کوچکتر از رادیکال های جناح چپ تاسیس شد. و رهبر فعلی آن Jolande Sap می باشد.

SGP

Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)، این حزب سیاسی اصلاح شده به رهبری Kees van der Staaij، حزب پروتستانی بسیار مذهبی با دیدگاه های محافظه کارانه است. هدف این حزب هدایت کامل هلند بر اساس احکام خداوند مطابق آنچه در کتاب مقدس نازل شده، می باشد. این حزب مخالف اروپا، سقط جنین، همجنسگرایان و حتی مخالف فمینیسم است  با این اعتقاد که “مرد رئیس زن است”، و به زنان اجازه شرکت در انتخابات نمی دهد. این حزب در مجلس پارلمان هلند و در سطح محلی دارای چند صد کرسی میباشد (اگر چه از پیوستن به هر کابینه ای خودداری و از کرسی خود صرفا برای بیان اصول خود استفاده می کند).

PvdD

PvdD، که نباید با PvdA اشتباه شود، مخفف Partij voor de Dieren، حزبی برای دفاع از حقوق حیوانات است. این حزب حقوق حیوانات و محیط زیست که به رهبری Marianne Thieme در سال 2002 تاسیس شد؛ در پارلمان هلند، مجلس سنا و همچنین در شوراهای متعدد استانی دارای کرسی است.

Denk

یک حزب تازه تاسیس با دو کرسی در پارلمان هلند است. این حزب عمدتا از ترک تباران ساکن هلند تشکیل شده و اهدافش را مقابله با تبعیض و ارائه حقوق بیشتر به اقلیت های قومی قرار داده است.

بیشتر بخوانید

کانال تلگرام ایرانیان هلند

چگونگی هشدار عمومی در هلند

اطلاعات لازم برای زندگی در هلند

اخبار مربوط

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.